Klubbens historie

Det var i "Smia" i gamlebyen at Atlas så dagens lys. Det skjedden den 27. mars 1947. Brytesporten lå langt nede i Fredrikstad på denne tiden.

Jens Hansen (ex Fagen 26) og Sigurd Olsen Venemark (ex Halden) som da trenet Torp IF og grunnla guttegruppa, kom på under en busstur til Torp at de kunne starte sin egen bryteklubb i Fredrikstad. Sigurd Olsen Venemark hadde to onkler som var med på å stifte Halden Bryteklubb (Halden Atletklubb) i 1911. Det ble enighet om å dele Fredrikstad Atletklubb i en bokse- og en brytegruppe. Planene ble lagt og første målsetning var å få en juniormester innen 5 år.

Treningsforholdene var kummerlige, uten vann og varme, og vasking forgikk utendørs. Klubbens første formann ble Gunnar Pettersen, 2 formann og sekretær ble Sigurd Olsen Venemark (æresmedlem), kasserer ble Kjell Johannsen og oppmann ble Jens Hansen (æresmedlem). Utenom disse var, Joar Eliassen, Torbjørn Gulbrandsen, Ottar Kjeldsen og Odd Johansen til stede.